Pienenkin vahingon tai onnettomuuden sattuessa kippari laatii meriselityksen ja lähettää kipparit-listalle otsikolla “Meriselitys + vene + päiväys”. Pointti näissä on että voidaan jälkikäteen pohtia miten vahinko olisi ollut vältettävissä, ja voidaan siten kaikki yhdessä ottaa tapahtuneista oppia niin ei käy samoja vahinkoja uudestaan. Tehkää kaikista vahingoista tällainen, on opiksi ja hyödyksi kaikille ja kerho ei teitä teilaa, jos sensijaan käy ilmi että jotain on sattunut ja selitystä ei ole tehty niin sitten pääsee kölin alta. Eli jos käy jotain niin ensin toki hoidetaan tilanne kuntoon ja kun on saatu homma rauhoitettua niin ilmoitukset tarpeen mukaan pääveneenhoitajalle ja seuraavalle varaajalle jo vesiltä, ja sitten muutaman päivän päästä kun ehtii rauhassa ja on palannut vesiltä niin kirjoitellaan rauhassa kunnollinen selitys. Meriselitys tehdään aina jos on käynyt jotain veneelle tai ihmisille, tai osuttu pohjaan. Myös läheltä piti-tilanteista on hyvä kirjoitella silloin jos siitä voisi potentiaalisesti joku jotain oppia.
Onnettomuuden tyyppi
Onnettomuusalus
Veneen päällikkö
Tapahtumapaikka
Tapahtumapaikan kordinaatit
Onnettomuuden tapahtuman päivämäärä ja kellonaika
Vedenkorkeus
Vallitseva sää onnettomuuden tapahtumahetkellä
Onnettomuutta edeltävät tapahtumat
Onnettomuuden kuvaus
Jälkipuinti, mikä toiminnassani veneen päällikkönä olisi estänyt onnettomuuden?
Jälkipuinti, mikä kerhon tai organisaation turvallisuusohje olisi estänyt onnettomuuden?
Veneen korjaus
Vahinkoraportteja maailmalta
http://katsaukset.trafi.fi/e-julkaisut/suomen_merenkulun_tila_2014/
http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/marine/etudes-studies/index.asp
http://www.maib.gov.uk/publications/investigation_reports/reports_by_vessel_type_/leisure_craft.cfm
http://www.rospa.com/leisuresafety/statistics/maib-leisure-accidents.aspx
http://mcib.ie/reports/?search=false
http://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/MAR9901.pdf
http://www.mlit.go.jp/jtsb/marrep.html