Tuttavallisemmin First on kerhomme lippulaiva. Vene on kerhossa rannikkopurren tittelillä ja sillä tehdään kerhon pitkät purjehdukset. Firstin kipparilta edellytetäänkin päällikkötutkinnon suorittamista. Vene hankittiin syksyllä 2018 ja otettiin käyttöön 2019 kaudella.
Malli Suunnittelija Valmistaja |
First 31.7 Finot Conq et Associés Beneteau SA |
Valmistusvuosi Hankittu kerholle |
2007 2018 |
Purjenumero Rekisterinumero |
FIN-12033 U317 |
Radiotunnus Meriradionumero |
OH8382 230036190 |
Kokonaispituus Vesilinjan pituus |
9.50 m 8.80 m |
Runko Kansi |
Läpilaminaattia |
Leveys Syväys Korkeus Alituskorkeus |
3.23 m 1.90 m 14.50 m Ei mitattu |
Esitepaino Uppouma varustein Mitattu varustein |
3750 kg 4915 kg Ei mitattu |
LYS-mittaluku | – | Köli | Valurauta bulb 1025 kg |
Moottori Teho Kantama |
Yanmar 3YM20C (2007) 20.5 hv Max X M @ X.X kn |
Polttoainetankki Kulutus |
Diesel 57 l 1.5 l/h @ 2200rpm / x.x kn 3.2 l/h @ 3000rpm / x.x kn |
Katsastusluokka | Pelastusliivit 3. luokka Kaikki muu 2. luokka |
Makuupaikkoja | 6 hengelle |
Purjepinta-ala | Vesitankit | 1x 170 l + varakanisteri | |
Purjevarustus | NorthSails (iso + G1, 2020) Isopurje 25.5 m² Rullagenoa 140% (A=29.31m²; I=12,09m; J=3.50m; Nordac Radian NDR7.5) Spinaakkeri (~65 m²) Albatross varapurjeet (2007) |
||
Kiinnitys | 2x Kiinnitysköysi pikalukoin ja kumijoustimin 2x Pitkä kiinnitysköysi Perän kiinnitysköysi joustimin Juoksuköysi 50m Ankkurit (bruce, naara, kettinki, uppoava köysi 50m) 7x Lepuuttaja |
||
Sähkö | VHF (DSC-, GPS- ja AIS-vastaanotin), FM-radio Maasähköpistorasiat 230VAC shuko 2-akkujärjestelmä maasähkölaturilla Maasähkökaapeli, jatkojohtokela, adapteri 12V tupakansytytinpistorasia |
||
Turvallisuus | Veneilyliivit (50-70kg, 4×70-90kg, 90+kg, vara), 2x turvavaljaat. Ensiapulaukku, 2x heittoliina, pelastusrengas merkkivalolla, hätäsoihdut, puhallettava torvi, voimapihdit, rautasaha, vuototapit, 1x käsikäyttöinen pilssipumppu, palosammuttimet (2kg+6kg), 1x sammutuspeite | ||
Navigointi | Kompassi, loki, kaiku, tuulimittari, kiikarit, hakuvalo, navigointikolmio, harppi, merikarttasarjat (A+B+C, Ruotsi, Viro), satamakirjat, kulkuvalot, moottoriajovalo, ankkurivalo, päivämerkit, tutkaheijastin, karttaplotteri | ||
Keittiö | Kaasuhella ja uuni, painevesi, jääkaappi, lautaset, mukit, aterimet, leikkuulauta, pannut ja kattilat, tiskivati, ruokapöytä | ||
Mukavuus | Webasto ThermoTop EVO 3900 lämmitin (diesel, 2015), erillinen vesi-WC, septitankki, patjat, sisävalaistus | ||
Huolto ja työkalut | Työkalupakki ja varaosalaatikko. Purjeteippi. Kirves, pokasaha. Puosuntuoli, puoshaka, kansiharja, ämpäri. Moottorin vara siipipyörä, laturin hihna | ||
Muu varustus | Lokikirja, Suomen lippu seuran tunnuksella, kohteliaisuusliput (Ruotsi, Viro, Latvia), varadieselkanisteri, varakaasupullo, moottorin täyttööljy, siivoustarvikkeet, WC-paperi |
Sijoituskaavio
Kaaviota päivitetään (alla Tonicin vanha kaavio); periaate = styyrä venevarusteille, paara muu varustus
Läpiviennit
Purjeiden tuulirajat
FirsTrip:n tuulirajat kehitteillä.
Rajat ovat ohjeellisia. Maksimit ovat jo aika urheilullisia ja tekniset laitapainot ovat enemmän kuin tarpeen. Valintaan vaikuttaa moni tekijä miehistön taidoista, vireydestä ja väsymyksestä alkaen aina sään kehittymiseen, aallokon luonteeseen ja merialueen peitteisyyteen asti.
Purjevalikoiman ominaisuudet loppuvat jo ennen myrskylukemia. Myrsky- ja avomeripurjehduksesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Adlard Coles: Heavy Weather Sailing, joka sisältää kertomuksia myrskypurjehduksesta valtamerillä ja osion venetekniikasta.
https://www.youtube.com/watch?v=hriGMouqiWg
Jos epäilyttää, valitse pienempi. Jos vauhtia kaipaa lisää -> arvioi sään kehittyminen -> maaston antama suoja -> miehistön kunto, mieli ja vireys -> vaihdoksen vaatima tila ja liikenne -> jos kaikki OK -> lisää purjeita.
Aina voit jäädä satamaan. Odota suotuisaa keliä tai tule autolla kotiin. Ilmoita tilanne ja seuraava kippari elää sen mukaan.
Trimmaus
1. Löysää kunnes lepattaa. Kiristä vähän.
2. Katso sitä purjetta.
3. Kevyessä kelissä paljon pussia. Kovassa latistetut purjeet.
5. Ison ylin virtauslanka on ujo.
6. Keulaa siirretään lepattavan langan puolelle.
Lisää aiheesta http://www.fe83.org/files/Purjeiden_trimmausta.pdf
http://suomenalbinpurjehtijat.purjehdusportaali.com/Tiedostoja/VegaVinkit_Purjehdi_Vegalla_osa_7.pdf
http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=album125&id=WB_news_1_95_s2